Mockarutor

● 1 plåt

· 5 st. ägg
· 4 ½ dl socker
· 4 ½ dl vetemjöl
· 3 tsk bakpulver
· 2 msk kakao
· 2 dl vatten
· 200 g smör/milda
Glasyr
· 200 g (3 ½ dl) florsocker
· 4 msk (50 g) smält smör/milda
· 2-3 msk kaffe
· 1 msk kakao
· 1-2 tsk vaniljsocker
· Kokosflingor
Ugn 200°

1. Vispa ägg och socker pösigt. Häll sedan i vetemjöl, bakpulver och kakao. Smält smör/milda nästan helt och häll därefter i vattnet. Koka upp lite grann. Häll det smälta fettet i smeten. Rör om.
2. Smöra och bröa en långpanna. Bred ut smeten och grädda kakan i mitten av ugnen ca 25 minuter. Låt kakan svalna.
3. Blanda alla ingredienserna till glasyren utom vaniljsockret och kokosflingorna, i en kastrull. Koka upp glasyren lite grann, drag kastrullen från spisen och smaksätt med vaniljsocker.
4. Bred ut glasyren över kakan och strö över kokos. Låt det svalna och stelna, skär sedan kakan i rutor.


Foto: Bullen Mitt I Ugnen

4 kommentarer:

Bullen Mitt I Ugnen sa...

En mycket enkel kaka att göra och självklart MYCKET god :)

Anonym sa...

Min mamma gjorde jämt dessa gobitar när vi var små, hon kallade dem för Kärleksmums.(Kärt barn har många namn.) Smaskiga saker de där. Ska nog testa ditt recept snart.

Kramiz
Kimme

Anonym sa...

Wow! Vilken blogg! Jag som älskar att baka har hittat rätt. Vilket paradis!

Anonym sa...

Hej! Hittade hit idag när jag googlade på mockarutor. Testade ditt recept och de blev så bra! Jättegoda! Barnen älskar dem med.