Rågsiktsbröd

● 4 st. hålkakor

· 50 g jäst
· 50 g smör/margarin
· 5 dl mjölk
· ½ dl sirap
· 2 tsk salt
· 2 tsk anis
· 2 tsk fänkål, finstötta
· 1.5 l (ca 800 g) rågsiktsmjöl
Ugn 200°

1. Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till ca 37° (fingervarmt).
2. Smula ner jästen i en degskål. Häll över degvätskan och rör om så att jästen löser sig. Häll upp mjölet i litermått. Tillsätt sirap, salt, kryddor och 1,4 l av mjölet. Arbeta degen smidig (tag ev. mer mjöl) tills den släpper degskålen. Låt degen jäsa, övertäckt med bakduk, på varm plats, ca 40 minuter.
3. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Baka ut fyra runda kakor.
4. Lägg kakorna på smord plåt, tag ut ett hål i mitten och nagga dem. Låt kakorna jäsa 20-30 minuter tills degen ser lätt och porös ut. Grädda dem sedan mitt i ugnen ca 10 minuter.

4 kommentarer:

Bullen Mitt I Ugnen sa...

Ett mycket gott bröd.. som får mig att minnas mina yngre dagar. Pappas favoritbröd som mamma fick baka ofta :)

Anonym sa...

Bilderna som finns på alla recept du lägger ut är det du själv som dekorerat och fotat det så snyggt?

Mvh

Bullen Mitt I Ugnen sa...

Svar till Anonym:
- Vissa bilder har jag tagit själv. Men dem flesta är från från tidningarna eller från nätet där jag har hittat recepten.

/Bullen Mitt Ugnen

Anonym sa...

Tack för svaret!
Det är viktigt med bilder till ett bra recept. En bild kan avgöra så mycket. När man ser ett recept och en text då blir det inte lika intressant.