Hallon cheesecake

Botten
· Ca 150 g krossade digestivekex (ca 10 st)
· 75 g smält smör/margarin
Fyllning
· 200 g färskost (t ex. philadelphiaost)
· Ca 100-200 g hallon (2-3 dl)
· ½ dl socker
· ½ dl hallonsaft (koncentrat)
· 4 gelatinblad
· 2 dl vispgrädde
Dekoration
· Hallon

1. Klä en rund form med avtagbar kant med bakplåtspapper eller plastfolie. Krossa kexen. Smält fettet i en kastrull och blanda med krossade kexen. Tryck ut till jämn botten.
2. Vispa grädden. Mosa hallonen och mixa dem med socker och färskost. Vänd försiktigt ner i grädden.
3. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i minst 5 minuter. Värm upp hallonsaften i en kastrull. Tag upp gelatinbladen ur vattnet och låt rinna av. Lägg i gelatinet och låt smälta på svag värme.
4. Låt saftblandningen svalna något och häll den sedan i hallonblandningen. Rör om försiktigt så att allt blandas. Fördela denna på botten.
5. Låt tårtan stelna minst 3-4 timmar i kylen. Dekorera med några hallon och njut!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag prövade denna påskafton 11 april 2009. Ett tips är att det ska avar väldigt tunt lager av Kex-botten...10 kex är för mycket (om inte formen är gigantisk. Lycka till/

Anonym sa...

Kan lova att denna kaka gjorde succé på alla hjärtans-dag hemma i Järbo.
Jag använde ICA:s citronsaft istället för hallonsaft, supergod söt/syrlig smak blev det.

Bullen Mitt I Ugnen sa...

Vad härligt!! Ja cheesecake är ju bara för gott. Jag ska prova själv med citronsaft.. det lät gott :D

/Bullen Mitt I Ugnen

Anonym sa...

Lustigt, jag gjorde också denna till alla hjärtans dag. Vi är bara två så jag gjorde halv sats, hällde i avlång form och stansade sedan ut två hjärtan med en pepparkaksform. Var rädd att det skulle bli kaos men jag har just fått upp två supereleganta hjärtan på varsin assiett och smakat på det som blev över, utsökt! Tack för ett bra recept! /Signe

Bullen Mitt I Ugnen sa...

Hej Signe!

Vad romantiskt det lät.:)
Ett super bra tips tycker jag... måste jag komma ihåg att prova :)
/Bullen Mitt I Ugnen

Anonym sa...

Det är verkligen ett mycket bra recept! Vi använder det som grund när vi gör citroncheescake, då stryker vi hallon och hallonsaft, dubblar sockermängden och lägger till skal och saft från två citroner. (Och smälter gelatinet i lite av citronsaften, förstås.) Man får smaka av för att få det lagom surt. Gott som tusan! /Signe, igen