Lyxig chokladkaka

● Pointsvärdet per port: 4 points
● 10 port ● 45 min ● 197 kcal/port

· 40 g margarin
· 1 1/3 dl brun farin
· 1 tsk vaniljsocker
· 3 äggvitor
· 5 msk naturell lättyoghurt, 0,5 %
· 2 ½ dl extra fint vetemjöl (innehåller bakpulver)
· 4 msk kakao
· ½ tsk bakpulver
· ½ tsk bikarbonat
· 1 ½ dl lättmjölk
· 25 g finriven mörk choklad
· ¼ dl strösocker
· En nypa salt
Glasyr
· 200 g lätt kesella, 1 %
· 3 msk strösötningsmedel
· 2 msk kakao, siktad

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj 2 kakformar om 18 cm i diam. klädd med bakplåtspapper.
2. Vispa margarin, farinsocker, vaniljsocker och 1 äggvita i 2 minuter med en elvisp till en ljus, slät smet. Vispa ner yoghurten lite i taget.
3. Sikta mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat och salt ner i en bunke. Tillsätt en tredje del av de torra ingredienserna till äggblandningen och häll i hälften av mjölken. Vispa till en jämn smet. Rör sedan ner resten av mjölblandningen och mjölken. Vänd ner 2/3 av den rivna chokladen.
4. Gör rent visparna och vispa sedan två äggvitor i en ren bunke så att de formar mjuka toppar. Vispa ner sockret och vispa till en blank smet. Använd en stor metallsked till att först röra ner en sked äggvita i smeten. Vänd sedan försiktigt ner resten.
5. Fördela smeten i de två kakformarna och grädda i mitten av ugnen i 18-20 minuter eller tills kakorna har jäst upp och känns lite fjädrande i mitten. Stjälp upp kakorna på ett galler och låt svalna.
6. Vispa ihop ingredienserna till glasyren. Bred ut 1/3 av glasyren på ena kakan och lägg på den andra kakan. Bred ut resten av glasyren ovanpå och på sidorna. Strö över resten av den rivna chokladen.

Kakan går utmärkt att frysa, utan glasyr!

3 kommentarer:

Thomas sa...

Hurra, Hurra, Hurra, Hurra !

Idag hurrar vi för "någon" som fyller år ! ;-)

Kanske dags att baka något gott från den här sidan att bjuda på ;-)

Sköt om dig och ha en riktigt härlig dag !

Varma hälsningar, Tierra

Anonym sa...

Hej,
Var så sugen på choklad och blev jätteglad att hitta detta "pointsrecept". Jag och sambon bakade efter konstens alla regler med de 16 ingredienserna. Den blev snygg men jag har aldrig ätit en så äcklig kaka i hela mitt liv. Jag blev grymt besviken. Ta gärna bort detta recept från din hemsida så att inte fler blir ledna.
Tack för en i övrigt fin hemsida,
Vänliga hälsningar
Karen

Bullen Mitt I Ugnen sa...

Svar till Karen: Först och främst.. Tack! för din komplimang över min sida. =)
Tråkigt bara med kakan.
Jag har själv inte smakat den...
har hittat den i en av Viktväktarnas böcker och tänkte att den ser god ut.
Men tack för kommentaren.

Tänker dock ha receptet kvar... så får den som vill prova.. eller inte prova den.
/Bullen Mitt I Ugnen